Foru Gobernuak iragarri du kamioientzako bidesariak pixkanaka ezartzen has daitezkeela 2023aren amaieran
Navarra Sumaren interpelazioari erantzun dio, zeinak “errealismo falta” sumatu, finantzaketa-gaitasuna zalantzan jarri eta garraiolarientzako tasa “konfiskaziotzat” jotzen duen
Bernardo Ciriza Nafarroako Gobernuko Lurralde Kohesiorako kontseilariak aurreratu du 2023aren amaieran edo 2024aren hasieran hasiko liratekeela gaitasun handiko bost bidetan ibilgailu astunei bidesariak ezartzen A-1 errepidean.
Gainerako bidesariak A-68 errepidean 2024ko erdialdean, A-15 errepidean eta A-10 errepidean 2024ko amaieran eta N-121-A errepidean 2026ko amaieran edo 2027ko hasieran, errepide hori 2+1 bide bihurtzeko lanak amaitu ondoren, ezartzea aurreikusi da.
Hala ere, Navarra Sumak kontrolerako Osoko Bilkuran egindako interpelazio bati erantzunez, Cirizak esan du Gobernuak talde parlamentarioekin batera baloratuko duela "zein den unerik egokiena lehen bidesaria ezartzeko, testuinguru sozioekonomikoaren araberakoa izango baita".
Nolanahi ere, aurreratu du bidesaria elektronikoki ordainduko dela teleordainketaren bidez, ibilgailu bakoitzaren neurriak eta pisua neurtzeko aukera ematen duen sistema baten bidez. Prezioa kalkulatzeko metodoa egindako distantzia izango da. Bost bidesariak martxan daudenean, aurreikusitako diru-sarrerak 45 milioi eurotik gorakoak izango dira urtean. Gaur egun, Nafarbide enpresa publikoaren eraketa amaitzen ari da, bidesarien kudeaketaz arduratuko dena.
Bestalde, Cirizak azaldu du datorren urtean Nafarroako Errepideen IV. Plana aurkeztuko duela Parlamentuan, baina lau inbertsiok lehentasuna izango dutela aurreratu du. N-121-A errepidea 2+1 bide bihurtzea, A-15 errepidea Tuteratik probintzia-mugaraino zabaltzea, Iruñeko ingurabidea bikoiztea eta Caparroso-Mélida-Rada errepidea. Horrek guztiak 440 milioi biltzen ditu.
Kontseilariak adierazi duenez, Foru Gobernuak lau bide erabiliko ditu errepideetako lanak finantzatzeko. Zehazki, gaitasun handiko bost bidetan ibilgailu astunentzako bidesariak, Nafarroako Aurrekontu Orokorrak, Estatuko Aurrekontu Orokorrak eta Europako funtsak aipatu ditu. Izan ere, Europako funtsak jasotzeko Belateko eta Almandozeko tunelak bikoizteko proiektua aurkeztu dutela azaldu du, eta Estatuak 40 milioi euro bideratuko dituela gaineratu du.
Cirizak adierazi duenez, finantziazioko lau lerro horiek "aukera emango digute datozen urteetan errepideen arloan dauden beharrizan askori aurre egiteko; 1.520 milioi behar dira Nafarroako geografia osoan banatutako 280 jarduera baino gehiagori aurre egiteko".
Javier Garcíak (Navarra Suma) adierazi du kontseilariak ez duela aurreikusitako jarduerak gauzatzeko "finantzaketarik", eta bidesarien aurka egin du, garraiolariei 45 milioi "konfiskatzeko" modua dela esanez. "Ez du inolako berrikuntzarik planteatzen, badakigu Nafarroako Aurrekontuetatik finantzatuko duela, baita muga bat duten Estatuko Aurrekontuetatik, bidesariekin eta Europako funtsekin, baina iritsiko da une bat non Europako funtsak amaituko diren eta itzuli egin beharko diren. Nola finantzatuko du Errepideen Plana? Errealistagoa izan behar du", ziurtatu du.
Jorge Aguirrek (PSN) finantziazioaz behin eta berriz galdetzea aurpegiratu dio Navarra Sumako parlamentariari, baina "oraindik ez dugu entzun gure errepide sarean egiteke ditugun obra guztien finantzaketari aurre egiteko proposamenik". Gainera, kamioientzako bidesariak defendatu ditu, "erabiltzen duenak eta kutsatzen duenak ordaindu egiten duelako filosofia argiarekin, Europar Batasunak ezarritako irizpideei jarraiki".
Pablo Azconak (Geroa Bai) adierazi duenez, "UPNren eredua aplikatuko balitz (itzaleko bidesariak), errepideetan aurreikusitako inbertsioen kostua 3.900 milioikoa izango litzateke, aurreikusitako kostua halako hiru. Navarra Sumak dio ez dakiela nola finantzatuko duen. Ez da adi egon talde politiko guztiek hilabeteotan parte hartu dugun Errepideen Mahaian", adierazi du, eta amaitzeko, kritikatu du Navarra Sumarengandik ez dela “proposamen alternatiborik iritsi".
Ildo beretik, Adolfo Araizek (EH Bildu) esan du errepideen finantziazioari dagokionez "ezin dugula Mediterraneoa aurkitu. Nola finantzatuko da? Esan dizute jada. Zuek ere ez zenuten Mediterraneoa aurkitu", esan dio Navarra Sumako parlamentariari, eta aurretik aipatu diren finantzaketa-formulak errepikatu ditu.
Ainhoa Aznarezek (Podemos-Ahal Dugu) itzaleko bidesariaren bidezko finantzaketa kritikatu du, eta Foru Gobernuak Errepideen IV. Planean aurreikusitako jarduerak jakinarazteko zain geratu da. Hala ere, Podemosentzat "gure errepideetan jardutea gure herritarren bizitzan eta prebentzioan jardutea da".
Marisa de Simonek (Izquierda-Ezkerra) adierazi duenez, "argi dago Nafarroako Errepide Plan berri bat behar zela, benetakoa, gauzatzea posible izanen dena", eta itzaleko bidesaria finantzatzeko eredu gisa baztertu egin du, "100 milioi inguruko kostea baitu Nafarroako urte bakoitzeko Aurrekontuetan, eta hein handi batean hipotekatu egiten baitute errepideetan eta oro har, beste jarduketa batzuei ekiteko aurrekontu-gaitasuna".